Startups: Reporters Online

Blendle-knop voor freelance journalisten start buitenlands avontuur van Reporters Online

Journalisten met een persoonlijke Wordpress-site kunnen sinds deze week artikelen verkopen via Blendle. Reporters Online regelt de techniek en de uitbetaling. In de slipstream van Blendle’s expansie kunnen ook Amerikaanse freelance journalisten binnenkort de betaalknop gaan gebruiken.

Het concept van de instant betaalknop is al in april vorig jaar door Blendle aangekondigd, en hij is sinds september in experimentele vorm op de site van Vrij Nederland en Reporters Online te vinden. Het voordeel van zo’n knop is dat lezers met een Blendle-account na betaling niet naar de Blendle-kiosk hoeven om het artikel te lezen.

Die mogelijkheid van ter plaatse klikken, betalen en doorlezen biedt Reporters Online nu ook aan individuele journalisten met een WordPress-blog. Ze kunnen zo geld verdienen met de verkoop van artikelen via hun eigen website.

“Omdat de knop vanuit Blendle wordt gegenereerd, levert het een consistente look and feel. Het sluit dus helemaal aan bij wat mensen van Blendle gewend zijn”, vertelt Gyurka Jansen, developer bij Reporters Online. “Blendle heeft de API gemaakt die met hun site communiceert. Zij leveren dus het script voor de betaalknop aan. Ik heb met een beetje hulp van Blendle de plugin ontwikkeld, die zorgt dat elke WordPress-site de knop kan gebruiken.”

Klikken, betalen, doorlezen. Werking van de Blendle-betaalknop op Reporters Online, bij het artikel "Besmeurd door de losse handjes van Jeroen Pauw #zeghet " van Alain Verheij.
Klikken, betalen, doorlezen. Werking van de Blendle-betaalknop op Reporters Online, bij het artikel “Besmeurd door de losse handjes van Jeroen Pauw #zeghet ” van Alain Verheij.

Helpdesk en kinderziektes

Het komt er volgens Jansen op neer dat de WordPress-plugin van Reporters Online een gesprek tot stand brengt met de server van Blendle. Die verifieert eerst de identiteit van de website, die de gebruiker eenmalig bij Reporters Online heeft aangemeld. Vervolgens wordt de prijs automatisch vastgesteld op basis van de woordlengte van het artikel. Artikelen tot 500 woorden krijgen een prijskaartje van 30 cent, artikelen die langer zijn kosten 69 cent. Mogelijk krijgt de gebruiker bij komende updates van de plugin meer vrijheid om zelf de prijs vast te stellen.

Als een lezer vervolgens besluit het verhaal te kopen, betaalt ‘ie geld aan Blendle, dat vervolgens het bedrag minus dertig procent doorsluist naar Reporters Online, dat de administratieve afhandeling regelt en het geld – minus tien procent commissie – aan de auteur uitbetaalt.

Jansen: “Daarom loopt de registratie van je site via de systemen van Reporters Online. Je kunt je voorstellen dat het voor een bedrijf als Blendle geen doen is om naast The New York Times en Der Spiegel met een paar ton omzet de administratieve afhandeling te doen van honderden auteurs die tientjes verdienen. Voor ons is dat juist wel aantrekkelijk, omdat we al veel ervaring hebben in het ondersteunen van freelancejournalisten, bij het verkopen en promoten van hun artikelen.”

“De betaalknop kan ons achter de schermen veel werk gaan opleveren, maar dat betekent dat het een succes is”, zegt Jansen, die in december al een nieuwe taak kreeg als helpdesk voor de eerste gebruikers. “We kwamen tijdens het testen allerlei kinderziektes tegen. Dan gaan er opeens veel gebruikers mailen met problemen en vragen.”

Het Sales overzicht geeft de gebruiker van de plugin een indruk van verkopen.
Het sales-overzicht geeft de gebruiker van de plugin een indruk van verkopen.

Begrijpelijk concept

De plugin biedt na installatie twee keuzemogelijkheden. De eerste optie is kale verkoop, waarbij lezers afrekenen met hun Blendle-account. Bij de tweede optie wordt het artikel ook gepubliceerd in Blendle via Reporters Online. Het is dan ook terug te vinden in de Blendle-kiosk. Jansen: “Het is een extra dienst waarmee je verhaal vaker gevonden kan worden.”

Eenvoud is de kracht van deze nieuwe betaalmethode, zegt Jan-Jaap Heij, oprichter en bedrijfsleider van Reporters Online. Dat geldt niet alleen voor de consument, maar ook voor de journalist. “Ik ben de betaalknop niet alleen technisch maar ook conceptueel aan het testen op freelancers. Dit concept snapt iedereen: je hebt een website, daar zet je stukken op, wij zetten er een knopje naast, met Blendle als betaalsysteem, en wij regelen de administratie en uitbetaling. Het is een aanpak die mensen na twee zinnen begrijpen. Die eenvoud was ook wel nodig. Als ik vroeger de werkwijze Reporters Online uitlegde – je plaatst een artikel op onze site en we sturen dat door naar Blendle – dan begrepen veel freelancers dat, maar sommigen keken toch wazig.”

Belangstelling uit pornobranche

Heij is opgetogen dat Blendle dit voorjaar de sprong maakt naar de VS. In de slipstream van de online kiosk kan Reporters Online een markt proberen te veroveren die op eigen kracht onbereikbaar zou zijn.

Over enkele weken wil Heij de plugin aanbieden via de bibliotheek van WordPress.org en kan iedereen ‘m installeren, ook Amerikaanse journalisten. Heij: “Voor ons als kleine nichespeler is dit een enorme kans om wereldwijd te gaan werken. De adaptatiegraad van nieuwe technologie ligt in de Amerikaanse media bovendien wat hoger dan in Nederland.”

De administratie en uitbetaling kan arbeidsintensief worden, erkent Heij, als duizenden journalisten hun site gaan aanmelden, ook omdat hij sites wil monitoren op inhoud. “We willen niet dat mensen via Reporters Online porno gaan verkopen. Ik heb al meerdere aanvragen gehad van pornosites die de plugin willen gebruiken; die branche is erg gespitst op innovaties. Maar dat wil ik niet. Het gaat in de eerste plaats om journalistiek. Ik heb twee eenvoudige criteria: je blijft binnen de grenzen van het strafrecht en op foto’s houdt iedereen z’n kleren aan.”


— of — Reageer

Reacties

Leave a Reply