Startups: ThePostOnline

ThePostOnline moet op eigen benen staan – en doet dat ook

2015 werd onaangekondigd het jaar van de waarheid voor ThePostOnline. Vlak voor de zomer besloot grootaandeelhouder Vereniging Veronica te stoppen met investeren. Er volgden harde bezuinigingen, maar die gingen niet ten koste van de bezoekersaantallen en advertentie-inkomsten. Integendeel. “We kunnen winst maken, al blijft die altijd klein.” Een terugblik op het afgelopen jaar, plus de top 15 van meest gelezen artikelen.

De hoofdredacteur van ThePostOnline, Bert Brussen, zette in juni het mes in het team van freelance-redacteuren en zegde de huur op van de grootste van de twee redactieruimten. Lees het artikel op Nieuwe Journalistiek: Terug langs AF: Kaalslag bij The Post Online.

“De begroting voor 2016 ziet redelijk goed uit, en ik kan dit jaar iets meer doen dan verwacht”, vertelt Brussen. “De omzet groeit, het bezoek blijft ook doorgroeien. Bezoekersaantallen waren nooit echt een probleem voor ThePostOnline, je moet vooral het bezoek zien om te zetten in advertentie-inkomsten. Daar heeft onze uitgever, Jan-Jaap Heij, ook aan bijgedragen met nieuwe advertentiemiddelen, zoals TPO Talk. De komende jaren gaat dat alleen maar meer opleveren.”

Alle content op ThePostOnline is gratis. De site haalt inkomsten uit online advertenties – banners – en sponsored content: TPO Talk. Op TPO Talk kunnen bedrijven tegen betaling eigen artikelen publiceren. Banner-inkomsten lopen nog op, zegt Brussen. “Er zit groei in, omdat ThePostOnline alsmaar meer pageviews krijgt. Maar uiteindelijk zijn banners een aflopende zaak, want adverteerders doen steeds minder met online advertenties. En veel mensen gebruiken adblockers. ThePostOnline is nu nog een kleine speler, maar over een paar jaar kan de banner-omzet niet verder groeien. Dan moet je naar een nieuw advertentiemodel, of weer heel hard bezuinigen. Dat kan, maar leuk is anders.”

Bert Brussen op redactie van ThePostOnline
Bert Brussen: “Ik probeer ThePostOnline meer te profileren in het harde realisme.” Foto: Maarten Brante.

Hoe ging de bezuiniging afgelopen jaar in z’n werk?

“Vereniging Veronica investeerde op basis van een omzet-prognose. Na de eerste twee kwartalen van 2015 werd duidelijk dat we die niet zouden gaan halen. Hoe dan ook, dit was de boodschap: we willen ermee stoppen. Na twee jaar zat er ook wel voldoende geld in ThePostOnline. Voor de bezuiniging bedroegen de investeringsgelden van Veronica ongeveer de helft van de begroting. Ik vond het ook niet onterecht. Het was begrijpelijk, maar het viel wel rauw op m’n dak.”

Heb je nooit gedacht: dit wordt een onmogelijke opgave?

“Als je het doorrekent zie je snel dat je quitte kunt draaien. Dan merk je dat we met de huidige inkomsten de kosten kunnen dekken van Bas Paternotte, bas paternotteBas Paternotte is adjunct-hoofdredacteur van ThePostOnline. Gyurka Jansen gyurka jansenGyurka Jansen is webmaster van ThePostOnline. en mijzelf. De kans dat we dat niet kunnen betalen, is heel klein. We hebben de kosten dus teruggebracht naar wat we zelf kunnen omzetten. En als het in een jaar toch een keer niet lukt, dan wil Veronica hopelijk bijspringen, mits het om kleine bedragen gaat natuurlijk. De begrotingen van 2016, 2017 en de jaren daarna kennen hopelijk een stijgende lijn. We kunnen winst maken, al blijft de winst altijd klein. Als die in een jaar met 10.000 euro groeit, dan is dat al heel aardig.”

Heb je afscheid genomen van het idee dat je weer kunt gaan groeien?

“Een freelancer die 30.000 euro per jaar kost, kunnen we ons veroorloven als de omzet verder toeneemt. Maar we gaan geen miljoenenwinst maken. We komen dus nooit met honderd man te zitten. Dat heb ik altijd al geweten. NU.nl en Telegraaf.nl zijn de grootste, die halen maximaal zeven miljoen unieke bezoekers per maand. Alleen als je in het Engels publiceert kun je doorgroeien.”

Heb je verder helemaal geen last van de bezuinigingen?

“Ik mis freelancers als Joost Bakker die de hele dag dingen kon uitzoeken en nabellen. Ik heb ook geen Marieke van de Zilver meer. Die zat drie dagen per week op het Binnenhof. Vanaf september 2016 beginnen de campagnes voor de verkiezingen. Ik ga Marieke dan heel erg missen. Dat merk ik vooral: je hebt minder mogelijkheden, je moet meer keuzes maken. Als Bas en ik bezig zijn en Gyurka doet vooral de techniek van de site, dan blijven er vaker onderwerpen liggen. Het enige waar ik het niet aan merk zijn de bezoekcijfers. In november hadden we een nieuw record van 1,2 miljoen unieke bezoekers per maand, ook door al het nieuws rond de aanslagen in Parijs.”

Auto’s en uitgesproken opinie

ThePostOnline wordt steeds meer een mediamerk, zegt Brussen. Mediabureau Adfactor Adfactor doet de acquisitie van advertenties voor ThePostOnline. positioneert de site bij adverteerders met een bezoekersprofiel van middelbaar- en hogeropgeleide mannen tussen de 25 en 45 jaar, die interesse hebben in luxe en verdieping. Zie de adverteerdersinformatie en advertentietarieven van ThePostOnline op de website van Adfactor.

Brussen: “Ik ben zelf niet zo doelgroeperig. Dat is ook lastig met deze site. Ik zit in een bepaalde hoek en bedien een bepaald publiek, de jongens van Adfactor zoeken daar een profiel bij. We doen tegenwoordig wat meer met auto’s; dat is leuk en ik denk dat je er een doelgroep mee kunt aanspreken. Willem Jan Hilderink kan regelmatig voor ThePostOnline auto’s reviewen. Dat vinden adverteerders ook leuk, want die willen auto-banners plaatsen. Zo komt dan samen.”

Brussen: “Ik werk verder niet met strategieën. Het is meer hoe ik dat aanvoel, en hoe erop gereageerd wordt. Ik probeer ThePostOnline meer te profileren in het harde realisme. Ik bedien bewust de doelgroep van mensen die teleurgesteld zijn in de politiek correcte duiding door de oude media, zoals NOS, NRC en Volkskrant. Daar zet ik me wat harder tegen af, bijvoorbeeld met de punch line ‘Als iedereen slaapt, zijn wij wakker’.”

Artikel op TPO met oude schip der media
Bert Brussen: “Ik bedien bewust de doelgroep van mensen die teleurgesteld zijn in de politiek correcte duiding door de oude media.”

Annabel Nanninga is sinds begin januari columnist bij ThePostOnline. Zie op TPO: Annabel Nanninga stapt over van Jalta.nl naar TPO.nl en deze autoreview op TPO: Annabel Nanninga & Willem Jan Hilderink testrijden de nieuwe Fiat 500 en doen LOL. Annabel Nanninga was sinds oktober 2014 columnist bij Jalta.nl, en van februari 2012 tot oktober 2014 werkte ze als redacteur bij GeenStijl. Eerder blogde Nanninga bij DeJaap, de voorloper van ThePostOnline. Dat lijkt me ook een keuze voor meer uitgesproken meningen.

“Annabel is een heel uitgesproken columnist. Daar houd ik wel van. Het is iemand waarmee ik al lang bevriend ben en met wie ik goed kan samenwerken, en ze kan meer dan alleen columns schrijven. Dat was iets wat ik al jaren wilde, en er kwam eind 2015 wat ruimte in ons budget.”

Een jaar geleden vertelde je dat ThePostOnline soms ten onrechte in een hoek werd geplaatst met GeenStijl en De Telegraaf. Zie op Nieuwe Journalistiek de ontstaansgeschiedenis van ThePostOnline: Bottom-up, geboren uit ergernis. Het lijkt erop dat je nu zelf bewust meer die positie kiest.

“Dat ik in een bepaalde hoek wordt geplaatst is niet anders. Ik vind nog steeds dat alle meningen gehoord moeten worden, maar ik denk dat er ook behoefte is aan een duidelijker geluid. Dat merk ik aan het bezoek en de reacties, bijvoorbeeld bij de verhalen van Arnold Karskens over de vluchtelingencrisis. Dat is het best gelezen stuk dat we tot nu toe hebben gehad. Bij Karskens zie je echt dat hij op dat moment een behoefte vervulde. Er was een dagelijks bombardement in de media over vluchtelingen en dat was allemaal behoorlijk eenzijdig. Karskens is de enige journalist die met een bootje mee reist en kritische verhalen schrijft.” Zie bijvoorbeeld het artikel van Arnold Karskens op TPO: Van Turkije naar Kos in een rubberboot – Het vluchtelingendrama van binnenuit.

De reportages van Arnold Karskens zijn met crowdfunding gefinancierd. Wat was daarbij de rol van ThePostOnline?

“Ik bied een journalist met Yournalism Yournalim is een online platform voor het crowdfunden van journalistieke projecten. een podium op ThePostOnline in ruil voor content. We hadden vooraf afgesproken dat een publicatie op ThePostOnline zou komen. De crowdfunding ging om behoorlijke bedragen: vijfduizend euro per persoon, voor Arnold Karskens, Wierd Duk en Chris Aalberts. Arnold heeft al meer dan 15.000 euro opgehaald.

“Ik vond het heel verrassend dat er zoveel geld is opgehaald, door journalisten die niet zo vast zitten aan de traditionele journalistieke mores. Ze brengen een belangrijk tegengeluid bij het onderwerp waarover ze schrijven. Het zijn zichtbare, authentieke journalisten, waar mensen bereid zijn voor te betalen.”

Deze reportage van Arnold Karskens over de vluchtelingencrisis was in 2015 het meest gelezen artikel op ThePostOnline
Deze reportage van Arnold Karskens over de vluchtelingencrisis was in 2015 het meest gelezen artikel op ThePostOnline

 

Wordt crowdfunding een inkomstenbron waarmee ThePostOnline vaker journalistiek werk gaat financieren?

Crowdfunding levert projectfinanciering, bijvoorbeeld om een freelance journalist op reportage naar Syrië te sturen. Het is verder geen businessmodel. Ik denk dat ik in de toekomst wel ga proberen om gulle gevers over te halen. Zoals De Correspondent dat doet. Het zullen geen 40.000 donateurs worden, maar er is misschien een groepje mensen bereid om te doneren omdat ze ThePostOnline waarderen.”

De naam van TPO Magazine TPO Magazine is een website waar mensen een abonnement kunnen nemen op een journalist. Lees over de ontstaansgeschiedenis op Nieuwe Journalistiek: Hoe gratis dagblad De Pers zich ontwikkelde tot digitaal pionier. is eind vorig jaar veranderd in Reporters Online. Wat was de reden voor die verandering?

“Toen De Nieuwe Pers samenging met ThePostOnline was TPO Magazine een mooi uithangbord, maar er ontstond vooral verwarring. Het leek voor sommigen alsof ik de hoofdredacteur was van de auteurs van TPO Magazine, maar ik heb er inhoudelijk geen enkele bemoeienis mee. Er zijn ook freelancers die niks met ThePostOnline te maken willen hebben, ook niet via een site die in naam erop lijkt. Omgekeerd wilde ik soms iemand interviewen, die dan vertelde dat ie al door ThePostOnline was gebeld – dat bleek dan een auteur van TPO Magazine te zijn geweest. Die naam was gewoon onhandig.” De uitleg van Brussen wordt bevestigd door Jan-Jaap Heij, eigenaar van Reporters Online: “We liepen er tegenaan dat mensen twee wezenlijk verschillende publicaties – ThePostOnline en TPO Magazine – niet uit elkaar konden houden. Freelancers niet, klanten niet. We waren al langer aan het praten of dat niet wat meer uit elkaar getrokken moest worden.”

Artikelen Top-15 van 2015 Overgenomen van ThePostOnline: Dit waren uw 15 favoriete artikelen.

Wat zijn berichten die veel bezoekers naar ThePostOnline trekken? De top 15 van 2015 geeft een indruk.

1. ‘Niemand is naar Kos gevlucht omdat zijn leven gevaar liep

2. Hoe Snoop Dogg duizenden Haarlemmers heeft genaaid

3. Mitch Henriquez is niet vermoord

4. Een Duitse zomer: hoe Angela Merkel de Bondsrepubliek én Europa verandert

5. De tien gelukkigste momenten van Thijs en Katja

6. Zeven redenen waarom de vluchtelingenstroom richting Europa er is én blijft

7. Kijk, Willem-Alexander bij de McDonalds

8. Foto’s reconstructie MH17 uitgelekt

9. Tanja Nijmeijer ‘Ik ben niet getrouwd met het wapen’

10. Ik ben bang voor de hoogleraar die onze westerse waarden verloochent

11. Extreem-linkse krant Parool: ‘Er is niks aan de hand, alles is pure vrede en tolerantie’

12. Ernstig verwarde Edith Schippers gaat over lijken

13. Briefje van Jan: Aan Matthijs van Nieuwkerk

14. Bevrijd Vlinder, Storm en Minze van verantwoord ouderschap

15. Martin Simek: ‘Sylvana Simons heeft een flater geslagen’


— of — Reageer

Reacties