Startups: ThePostOnline

Over ThePostOnline

ThePostOnline wil uitgroeien tot het grootste nieuws- en opinieplatform van Nederland.

tpo_logo

ThePostOnline (TPO) is ontstaan vanuit DeJaap en CampusTV en eigendom van  de investeringsmaatschappij V-Ventures van de Vereniging Veronica. DeJaap was het blog- en opinieplatform dat werd opgericht door Bert Brussen als reactie op Joop.nl, de opiniewebsite van de VARA. CampusTV van Mark Koster was een productiebedrijf voor internettelevisie in Amsterdam, alsmede een website over het studentenleven. Beide zijn opgegaan in TPO met de ambitie om het grootste nieuws- en opinieplatform van Nederland te worden, naar het voorbeeld van The Huffington Post, die dit kunstje flikte in de Verenigde Staten. De website is een mengeling van nieuws, opinie en analyse.

In 2013 werd De Nieuwe Pers onderdeel van TPO. De Nieuwe Pers is ontstaan nadat het gratis dagblad De Pers ter ziele ging. De toenmalige hoofdredacteur van De Pers, Jan-Jaap Heij, besloot – na de vele reacties over de teloorgang van De Pers – dat de gratis krant een doorstart in digitale vorm verdiende. Hij koos daarbij voor een bijzonder verdien- en uitgeefmodel: consumenten konden een abonnement nemen op individuele journalisten. In 2013 sloot De Nieuwe Pers zich tot veler verassinge aan bij TPO. De naam werd veranderd in TPO Magazine. Jan-Jaap Heij werd uitgever van zowel The Post Online als TPO Magazine.

Waarom volgen we ThePostOnline?

The Post Online is interessant vanwege het grote voorbeeld: The Huffington Post. Deze blogsite wist in enkele jaren uit te groeien tot een van de belangrijkste nieuwssites van de VS. Dat lijkt The Post Online vooralsnog niet te lukken, hoewel de bezoekcijfers een stijgende lijn vertonen. Die groei is hard nodig om meer advertentie-inkomsten binnen te slepen, om zodoende rendabel te worden. Het wordt dus spannend of het TPO gaat lukken om te overleven.

Daarnaast is TPO Magazine een interessant initiatief vanwege het bijzondere verdien- en uitgeefmodel: abonnementen op individuele journalisten. Nergens ter wereld werd dit model eerder getest. Vooralsnog lukt het niet om veel abonnementen te verkopen; de deelnemende journalisten halen nog maar weinig inkomsten uit TPO Magazine. Dus is ook hier de vraag: gaat het lukken om te overleven?

Daarom gaat journalist Arno van ‘t Hoog voor Nieuwe Journalistiek in 2015 en 2016 de verdere ontwikkeling van ThePostOnline volgen.