“De lezers zijn het coreproduct van ons bedrijf”, verklaarde de commercieel directeur van NRC Media tijdens het Uitgeverscongres in 2013.
Met andere woorden: lezers zijn niet je klanten. Maar met lezers trek je bedrijven, en dus adverteerders aan, en zo verdien je geld. Dat model heeft nu zijn langste tijd gehad. Kranten bestaan voor meer dan 70 procent dankzij het abonnementsgeld van hun lezers. Hoog tijd dus om die lezers serieus te nemen.
Sterker nog: maak ze eigenaar van je bedrijf. Niet vreemd dat dit geroepen wordt, juist toen NRC in de etalage stond: waarom die 80 miljoen niet ophalen bij de 200.000 lezers? Kost hun eenmalig een extra jaarabonnement. Ik zou ervoor tekenen. Mits ik dan ook macht zou krijgen.
Ik onderzoek daarom of de macht aan de lezers terug kan worden gegeven. Voorbeelden zijn er. En het werkt. Van Leeuwarden tot Berlijn, van Amsterdam tot Brussel. Eén ding is al duidelijk: je moet er niet rijk van willen worden.