Startups: Blendle

Over Blendle

Blendle is een digitale kios waar je losse artikelen uit diverse kranten en tijdschriften kan kopen.

Blendle-logoBlendle is bedacht door de journalist Marten Blankesteijn. Het idee kwam voort uit eigen frustratie. Regelmatig kwam hij artikelen in kranten en tijdschriften tegen die hij wel wilde lezen, maar om dan meteen de hele krant of het hele blad te kopen ging hem te ver. Te duur ook. Waarom kon hij niet gewoon dat artikel los kopen?

Blendle werd zijn oplossing: een digitale kios waar je losse artikelen uit diverse kranten en tijdschriften kan aanschaffen. Bovendien kunnen mensen er goede artikelen aan elkaar aanbevelen.

Van het Stimuleringsfonds voor de Pers ontving Blendle een startsubsidie van honderdduizend euro, waarmee de  B.V. Blendle werd opgericht. Blankesteijn haalde Alexander Klöpping als compagnon binnenboord en die zorgde er in 2013 met een optreden in DWDD voor dat Blendle meteen een bekende naam werd. Begin 2014 ging de bètaversie van Blendle van start: een beperkte groep gebruikers werd toegelaten om het systeem te testen. Op 28 april 2014 vond de officiële lancering plaats. Inmiddels zijn bijna alle Nederlandse kranten en heel veel tijdschriften in Blendle te vinden.

Waarom volgen we Blendle?

Van oudsher worden kranten en tijdschriften verkocht als totaalpakket: je koopt alle artikelen, columns, opiniestukken en berichten die de redactie heeft uitverkoren. Met Blendle wordt dat idee losgelaten: je koopt louter de bijdragen die je daadwerkelijk wilt lezen. Dat is revolutionair anders. Het is dan ook de vraag welke gevolgen dit zal hebben voor het leesgedrag van consumenten en het bestaansrecht van kranten en tijdschriften. Blendle is van ze afhankelijk, maar tegelijkertijd: wat gebeurt er als mensen en masse overstappen?

Daarom zal journalist Catrien Spijkerman Blendle in 2015 en 2016 gaan volgen voor Nieuwe Journalistiek.