Startups: De Correspondent

Over De Correspondent

De Correspondent heeft zichzelf gedoopt tot medicijn tegen de waan van de dag in andere nieuwsmedia.

rsz_logo_decorrespondentHet geesteskind van Rob Wijnberg is geboren na zijn vertrek als hoofdredacteur van nrc.next. Hij lanceerde zijn initiatief na publicatie van zijn boek De Nieuwsfabriek, dat een aanklacht was tegen de waan van de dag in de nieuwsmedia. Dat is dan ook het credo van zijn nieuwe project geworden: een medicijn tegen de waan van de dag. Op De Correspondent publiceren ‘correspondenten’  over thema’s waarin ze gespecialiseerd zijn. Niet strikt gebonden aan de actualiteit en ook niet gebonden aan een beperkt aantal woorden: de stuk zijn meestal lang.

Wijnberg baarde wereldwijd opzien door in korte tijd met crowdfunding een bedrag van meer dan een miljoen euro op te halen. Na 8 dagen hadden 15 duizend mensen minstens 60 euro overgemaakt. Daarmee werd De Correspondent het symbool van de stelling dat mensen best bereid zijn om te betalen voor kwaliteitsjournalistiek op internet.

Waarom volgen we De Correspondent?

Zowel het journalistieke concept als het verdienmodel van De Correspondent zijn vernieuwend. De correspondenten laten zich niet leiden door het nieuws van de dag, maar door thema’s en vragen die zij van belang achten. Ze hebben hun eigen ‘tuin’ waar ze hun stukken publiceren en waar ze contact hebben met hun publiek. Abonnees kunnen de correspondenten volgen die ze interessant vinden.

De Correspondent is volledig reclamevrij. Alle inkomsten komen van abonnees (hoewel De Correspondent ook subsidies heeft ontvangen van de Stichting Democratie en Media en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek). Zij betalen 60 euro per jaar voor toegang tot de website. Of dit abonneemodel op langere termijn zal blijven werken is de grote vraag.

Journalist Leendert van der Valk zal voor Nieuwe Journalistiek daarom de verwikkelingen bij De Correspondent in 2015 en 2016 gaan volgen.