Jalta verdween op 1 december 2015 achter een betaalmuur, na een gratis aanloopperiode waarin voldoende abonnees waren geworven om van start te gaan. Er waren vijfduizend abonnees nodig om de sprong te kunnen wagen, maar of dat aantal daadwerkelijk was gehaald toen Jalta het ‘It giet oan!’ aankondigde, Met de woorden ‘It giet oan!’ kondigde Joshua Livestro de officiële start van Jalta aan. Zie dit bericht op Facebook. was onduidelijk. Jalta-hoofdredacteur Joshua Livestro deed toen en nu geen mededelingen over abonneecijfers.
Abonneecijfers
Over de ontwikkeling van het aantal abonnees wil hij wel wat kwijt in een gesprek over het eerste jaar van Jalta.
“Die ontwikkeling was in de eerste maanden redelijk stormachtig. We begonnen op een moment dat er grote dingen gebeurden in de wereld, zoals de aanslag op Charlie Hebdo. Op 7 januari 2015 werden personeelsleden van het satirische weekblad Charlie Hebdo in Parijs onder vuur genomen door twee mannen. Twaalf personen kwamen om het leven. Meer informatie op Wikipedia. Zo konden we ons meteen bewijzen op het terrein van thema’s die Jalta belangrijk vindt: immigratie, islam en integratie. Een publiekstrekker was de videoboodschap van Hans Teeuwen, waarin hij satirisch commentaar gaf op die aanslag. De video van Hans Teeuwen is te bekijken op YouTube. Die is bijna een miljoen keer bekeken.”
Na de eerste maanden zijn de abonneecijfers in een veel rustiger tempo gestegen, zegt Livestro.
“Het gaat goed, maar niet geweldig. Ik had overigens ook niet verwacht dat het geweldig zou worden. Ik zit in een industrie waarin iedereen op zoek is naar een verdienmodel dat werkt. Maar Jalta kan in elk geval het tweede jaar in.”
Abonneewerving
Nu de startkosten zijn verwerkt wil Jalta het komende jaar meer werk gaan maken van adverteren.
“We zijn gestart met het idee dat het gratis weggeven van artikelen ook een vorm van adverteren is. Abonnees kunnen stukken delen met hun netwerk en die gratis links kunnen vervolgens weer door derden worden gedeeld. Als basis werkt dat wel, maar het komend jaar wil ik ook proberen om extra publiek aan te boren via bijvoorbeeld Facebook-advertenties. Met het weggeven van artikelen halen we een flink bereik, maar dat leidt niet een-op-een tot het gewenste aantal conversies naar nieuwe abonnees. Met de term ‘conversie’ wordt binnen de e-commerce gedoeld op de omzetting van bezoek aan een website naar een conversiedoel. Dat kan bijvoorbeeld een bestelling of betaling zijn. We hebben soms leespieken die wel goed converteren, maar ook pieken die dat niet doen.”
“In het begin kwamen die nieuwe abonnees vooral binnen via gratis links op Twitter, nu halen we ze steeds meer binnen via Facebook. We zijn het lees- en abonneergedrag verder aan het analyseren met behulp van Google Analytics en Facebookcijfers, en op basis daarvan gaan we kijken of we gerichter deelpublieken kunnen bereiken met aanbiedingen van gratis artikelen. Ouderwets uitgeefwerk eigenlijk, maar in een nieuw jasje.”
Wie zijn de lezers die naar jullie toe komen? Is dat het publiek dat was verwacht?
“We zijn de stromen nog aan het analyseren. Het eerste wat mij opviel is dat het publiek jonger is dan de lezers van mijn andere publicatie, De Dagelijkse Standaard (DDS). De Dagelijkse Standaard is het rechts-conservatieve weblog waarmee Joshua Livestro in 2009 begon. Dat ligt ook wel voor de hand, omdat de inhoud van Jalta wat zwaarder is. Dat was juist een van de redenen om Jalta op te zetten naast DDS. Politiek gezien zijn de verschillen lastig te achterhalen. Het algemene profiel van onze gemiddelde lezer kennen we wel: die is hoger opgeleid, randstedelijk, 25-34 jaar en mannelijk.”
Hoe zijn de reacties van lezers?
“Dat varieert sterk. Van lezers die heel blij zijn dat we bestaan tot lezers die vinden dat we verboden moeten worden of lezers die teleurgesteld zijn omdat we werken met een bepaalde redacteur of columnist of juist iemand missen. Ik doe dit inmiddels lang genoeg om te weten dat je niet de ambitie moet hebben om iedereen gelukkig te maken. Zolang je maar genoeg lezers van dag tot dag gelukkig houdt.”
“Een belangrijke les is geweest dat veel van onze lezers verwachten dat we de actualiteit volgen. Als we een dag de actualiteit laten schieten krijgen we meteen de vraag waarom wij niets te melden hebben over het belangrijkste nieuws. Daar staat tegenover dat als we drie dagen achter elkaar schrijven over een actueel onderwerp, we het verwijt krijgen dat we de wendbaarheid van een boom hebben.”
Journalistieke koers
Livestro vindt het lastig om een balans te vinden in het publicatieritme.
“We publiceren weliswaar elke dag nieuwe stukken, zo’n twintig per week, maar onze aanvankelijke gedachte was toch dat we in de markt van de opinieweekbladen zouden gaan zitten, met een ritme dat minder dicht op de actualiteit zit. Misschien moeten we iets naast onze dagelijkse stroom nieuwe artikelen gaan doen. Dat zou kunnen via aparte projecten. Een voorbeeld daarvan is het onderzoek van Edin Mugajic Edin Mugajic is econoom en journalist. naar de Europese Centrale Bank, dat we via Yournalism hebben gefinancierd.” Yournalism is een platform voor het crowdfunden van journalistieke projecten. Op de website van Yournalism is het projectvoorstel van Edin Mugajic te lezen.
“We overwegen ook een kwartaalblad te gaan maken, dat misschien ook wel op papier verschijnt. Daarin zouden stukken met wat meer diepgang moeten komen. Op Jalta publiceren we nu geregeld stukken waaraan lang is gewerkt, maar die vallen als onderdeel van de dagelijkse stroom onvoldoende op. Je kunt er via sociale media wel extra aandacht voor vragen en het op de site nadrukkelijker brengen, maar als je dat te lang doet gaan andere auteurs brommen. Onze site is eigenlijk niet helemaal geschikt voor het brengen van stukken met meer diepgang. Ik ben nu wat aan het kauwen om een oplossing te vinden voor dat probleem.”
Lukt het om voldoende aandacht te trekken voor artikelen buiten Jalta?
“Soms. De platste indicator daarvoor is hoe vaak onze stukken online worden besproken op sociale media. Daarvoor hebben we een tellertje meelopen. Er zijn stukken die honderden keren worden gedeeld, soms wel duizend of tweeduizend keer en een stuk van Bart Schut over vluchtelingen zelfs meer dan tienduizend keer. Het artikel van Bart Schut is voor abonnees te lezen op Jalta: In Australië liggen geen dode kleuters op het strand. Zijn stuk trok ook de aandacht van nieuwsredacties van radio en tv, die hem wisten te vinden voor hun uitzendingen.”
“In de week van de aanslag op Charlie Hebdo was er behalve de video van Hans Teeuwen ook een column van Annabel Nanninga die veel reacties opleverde. De column van Annabel Nanning is voor abonnees te lezen op Jalta: De slachting bij Charlie Hebdo is een oorlogsverklaring. Als je op het moment dat heel Nederland over iets discussieert mede het debat weet kleur te geven, dan voldoe je aan je kernmissie. De kunst is om dat vaker voor elkaar te krijgen.”
In database LexisNexis LexisNexis is een database met artikelen uit kranten. vind ik maar weinig hits op trefwoord ‘Jalta’.
“Journalisten die over het werk van andere journalisten schrijven is ook een markt, maar daar richten we ons niet op. Het debat is voor een belangrijk deel verschoven naar sociale media, op Facebook en op Twitter natuurlijk. Dat ik mij daar als publicatie op richt is niet zo vreemd gezien mijn achtergrond. Ik ben begonnen met een blog dat helemaal leefde van socialmediatraffic. Dat we niet zoveel genoemd worden in andere publicaties zegt mij op zichzelf niet zoveel. Wij zijn niet gericht op het maken van nieuws dat anderen zouden kunnen overnemen.”
Boudewijn Geels suggereerde in een column op Villamedia dat veel Jalta-abonnees alleen maar abonnee zijn maar niet de moeite nemen om daadwerkelijk stukken te lezen op de site. Op de website van Villamedia is de column van Boudewijn Geels te lezen.
“Geels is een beetje chagrijnig type. Ik heb geen idee waar hij dat op baseert, van mij heeft hij in elk geval nooit cijfers ontvangen. Alle abonnees bezoeken de site. Niet allemaal elke dag, maar dat geeft niet – we hebben door de gratis deelbare links altijd meer lezers dan we abonnees hebben. Net als elke site hebben we naast een harde kern van dagelijkse ook veel wekelijkse lezers. Om die reden schrijf ik sinds enige tijd elke week een overzichtspost, zodat dit type lezers meteen weet wat ze allemaal voor leesbaars kunnen aanklikken als ze de oogst van de afgelopen week willen doornemen.”
Hoe heeft de redactie zich ontwikkeld afgelopen jaar?
“De voornaamste wisselingen zaten in het columnistenbestand. Er zijn een aantal medewerkers weg en daar zijn nieuwe namen voor teruggekomen. In het voorjaar heb ik gesnoeid in medewerkers die relatief veel kostten met onduidelijke opbrengst qua nieuwe abonnees. Heel plat, de markt is hard.”
Livestro noemt geen namen, maar verdwenen uit het colofon zijn Thierry Baudet, Leon de Winter (die overigens nooit enige bijdrage leverde) en Diederik Smit. Bekende namen in het colofon zoals Nausicaa Marbe, Hafid Bouazza en Derk Jan Eppink hebben sinds het voorjaar geen bijdrage meer geleverd. Frits Bolkestein schreef dit jaar maar vier columns. Er zijn wel diverse nieuwe columnisten voor in de plaats gekomen, zoals VVD-historicus Ewout Klei.
“Als je de kern, de redactie, maar redelijk stabiel kunt houden dan is wat verloop onder columnisten geen probleem”, zegt Livestro. “En dat is gelukt. Alleen redacteur Willem Jan Hilderink vertrok, hij stapte in juni over naar The Post Online. De grootste verandering is de adjunct-hoofdredacteur geweest.Dat was Annabel Nanninga, maar het regelwerk dat bij die functie hoort kwam steeds meer in de weg te zitten bij haar schrijfwerk, vonden we allebei en daarom schrijft ze sindsdien alleen nog columns voor Jalta.” Na afronding van dit artikel kwam het nieuws dat redacteur Annabel Nanninga overstapt naar The Post Online. “Omdat het bereik en de impact van Jalta me, ruim een jaar na de start, tegenvalt”, legt Nanninga desgevraagd uit.“Ik ben al vanaf de opstartfase betrokken bij TPO, dat toen nog De Jaap heette. Bert Brussen had ruimte voor me, en ik voel me meer thuis op TPO, dus konden we het rond krijgen.” Livestro zegt over haar vertrek: “Ik wens haar veel succes bij TPO en ben haar dankbaar voor haar bijdrage aan Jalta in de beginfase.”
“Toen ik hoorde dat Esther Voet ging stoppen als directeur bij het Centrum Informatie en Documentatie Israël heb ik haar gevraagd als nieuwe adjunct. Zij is een geboren regelneef. Mijn afspraak met Esther stond al toen het Nieuw Israëlitisch Weekblad Het Nieuw Israëlitisch Weekblad is een opinietijdschrift, gericht op de Nederlands-Joodse gemeenschap. haar vroeg als nieuwe hoofdredacteur. Ik kon haar moeilijk verbieden om dat te gaan doen, want Jalta is geen dagtaak. Maar twee publicaties naast elkaar runnen bleek ondoenlijk qua tijdsverdeling en daarom is ze al snel gestopt als adjunct. Esther schrijft nog wel columns voor ons. Een nieuwe adjunct komt er waarschijnlijk niet. Een eindredacteur is in de huidige opzet wellicht nuttiger. Voor nu draait het Jalta-redactieproces prima.”
Al met al is Livestro tevreden over het eerste jaar. “Jalta stáát. Het is meer dan kostendekkend, net als De Dagelijkse Standaard, al word ik van geen van beide rijk. We zullen zien of het mij ook de komende jaar gaat lukken om zonder overheidssubsidiëring te blijven bestaan. Ik ga naast abonneewerving wel meer werk maken van samenwerking met Yournalism, de journalistieke geefmarkt zeg maar. Het streefbedrag van 5 duizend euro voor een relatief technisch politiek-economisch onderwerp als de Europese Centrale Bank hadden we binnen een week binnen. Daar hebben we wel campagne voor gevoerd onder onze abonnees, maar er hebben ook niet-abonnees bijgedragen. Mensen willen best betalen voor online journalistiek, maar het zal moeten blijken hoe groot die markt is.”
Reacties