Startups: Jalta

Betaalmuur Jalta valt

Betaalmuur Jalta valt


Jalta heeft de betaalmuur opgeheven. Alle artikelen zijn sinds vorige week ook te lezen voor niet-abonnees. Half juli volgt een restyling van de website. In plaats van op abonnees gaat Jalta nu inzetten op giften van donateurs en op subsidies voor speciale projecten.

Jalta ging eind 2014 van start met een onbekend aantal abonnees (streefcijfer was 5.000), en probeerde sindsdien nieuwe abonnees te werven door individuele artikelen te delen via sociale media. “Dat business-model bleek maar matig te werken”, zegt hoofdredacteur en oprichter Joshua Livestro. “We zagen nauwelijks abonnee-aanwas bij veelgelezen artikelen.” Over het huidige aantal abonnees wil Livestro niets zeggen.

Donateurs

Jalta stapt nu over op een ander business-model, gebaseerd op donateurs. “We zijn gezegend met een aantal abonnees die erg betrokken zijn bij Jalta en gelukkig zijn met ons bestaan. Sommigen zijn ook bereid om te investeren. De komende tijd wil ik proberen om de relatie met onze bestaande lezerskring verder uit te bouwen, zodat we behalve een publicatie ook een soort community worden. We zijn van plan om geregeld bijeenkomsten en projecten te organiseren rondom onze auteurs, om ook op die manier ons bereik te vergroten.”

Afgelopen maand hield Jalta al een zomerborrel ter gelegenheid van het boek Boeiend en geboeid, een monetaire geschiedenis van Nederland vanaf 1814 van redacteur Edin Mujagic.

Nieuwe website

De website van Jalta krijgt half juli een nieuw design, aangepast aan het nieuwe donateursmodel. De financiën gaan voortaan lopen via de reeds bestaande Stichting Jalta, die een ANBI-status heeft. Dat betekent dat de bijdragen van donateurs van Jalta fiscaal aftrekbaar zijn.

Livestro is niet van plan om adverteerders te gaan werven voor Jalta, als alternatieve bron van inkomsten. “Wel zullen we vaker op zoek gaan naar subsidies voor journalistieke projecten.”

Kleinere redactie

De redactie van Jalta is sinds de start wat ingekrompen. De vaste redactie bestaat sinds het vertrek van Annabel Nanninga naar ThePostOnline uit zes personen: Joshua Livestro, Iman Pieter Duin, Edin Mujagic, Karin Nullamento, Bart Schut en Esther Voet.

“Met de medewerkers erbij werken we nu met een ploeg van 20 à 21”, zegt Livestro. “Sommigen schrijven regelmatig artikelen, anderen één keer per maand. En er bieden zich ook steeds nieuwe mensen aan. Komende zomer gaan we een aantal van hen een kans geven, om te zien hoe dat bevalt. We zijn constant op zoek naar nieuw talent. Het bij elkaar houden van een redactie is keihard werken.”

Jalta publiceert op dit moment dagelijks twee à drie nieuwe artikelen.


— of — Reageer

Reacties