Het idee van The Correspondent wordt gesteund door Jeff Jarvis en Jay Rosen, beide Amerikanen zijn gezaghebbend journalist en mediaprofessor. Ook wil De Correspondent verder praten met de New York Times en The Guardian in Engeland, die vanaf het begin van De Correspondent in september 2013 veel interesse hebben getoond in het initiatief van Rob Wijnberg, Ernst-Jan Pfauth en ontwerpbureau Momkai .
“We hadden al langer de wens om internationaal te gaan,” zegt Pfauth, “maar onze kennis van de journalistieke cultuur in andere landen bleek vaak niet genoeg om dat goed te doen. We hebben bijvoorbeeld geen goed netwerk Duitsland of Frankrijk.” Door samen te werken met kenners uit de Amerikaanse journalistiek proberen ze dat probleem nu te omzeilen.
Mediaprofessoren
Jay Rosen richt zich al sinds de jaren negentig op de mogelijkheden om gebruik te maken van de kennis van lezers, iets wat centraal staat bij De Correspondent. Jay Rosen is hoogleraar journalistiek aan New York University. Hij is een fervent pleitbezorger van publieke of civiele journalistiek: een stroming die stelt dat de taak van journalisten bestaat uit het actief bevorderen van burgerschap. Jay Rosen publiceerde hierover in 1999 het boek What Are Journalists For? Hij schrijft regelmatig op zijn weblog PressThink. Hij is bekend van zijn uitspraak ‘The people formerly known as the audience‘, waarmee hij de door internet veranderende rol van het publiek typeerde.
Jeff Jarvis is een van de belangrijkste denkers over de mogelijkheden van internet en technologie voor journalisten. Jeff Jarvis is hoogleraar ondernemende journalistiek aan de City University of New York. Daarnaast is hij directeur van Tow-Knight Center for Entrepreneurial Journalism. Hij publiceert regelmatig op zijn weblog Buzzmachine en schreef boeken als What would Google do? en Geeks Bearing Gifts: Imagining New Futures for News.
“De mediaprofessoren zijn erg gecharmeerd van het idee dat journalisten hun eigen community hebben. Zij zoeken nu naar journalisten die zouden kunnen meewerken. Het is voor onszelf ook makkelijker om mensen te vinden en te beoordelen omdat we zelf veel Engelstalige stukken lezen. We willen het groot aanpakken. Vooral de hoofdredacteur moet een grote naam in de journalistiek zijn.”
Crowdfunding
De crowdfunding zou in de lente of de herfst van 2016 gelanceerd moeten worden. “Dat is de beste tijd.” Het ontwerpbureau Momkai gaat weer de campagne opzetten, net als in Nederland. In maart 2013 haalde De Correspondent in acht dagen het doelbedrag van 900.000 euro op door 15.000 abonnees te werven. Lees op Nieuwe Journalistiek het artikel hierover: In 8 dagen 15 duizend abonnees voor een medium dat nog niet bestaat. “Waarschijnlijk zal het streefbedrag in Amerika hoger worden, omdat de markt groter is. En omdat journalisten daar meer verdienen.”
Een samenwerking met The Guardian of New York Times zou wat Pfauth betreft moeten bestaan uit een investering van hun kant in ruil voor de bevindingen die de start-up met de krant deelt. “Zij zouden een klein belang krijgen in The Correspondent. Ik twijfel daar wel over, want dan zijn we niet meer onafhankelijk.”
Ernst-Jan Pfauth heeft een deel van zijn taken als uitgever van De Correspondent overgedragen aan Milou Klein Lankhorst om meer tijd vrij te hebben voor het onderzoeken van de mogelijkheden voor een internationale versie. Ook heeft het platform een vertaler aangenomen, Erica Moore. Zij is Amerikaanse en helpt ook bij het zoeken naar geschikte ‘correspondents’.
Pfauth benadrukt dat de komst van The Correspondent nog geen zekerheid is. Hij wil 2015 gebruiken om de Amerikaanse mogelijkheden in kaart te brengen.
Lees alle artikelen op Nieuwe Journalistiek over de internationale ambities van De Correspondent.
Reacties