Daarmee doen alle grote Amerikaanse uitgevers mee aan Blendle. “We hadden ons niet beter kunnen wensen dan dat”, zegt mede-oprichter Alexander Klöpping. Met The New York Times, The Washington Post, en The Wall Street Journal had Blendle al ruim een jaar geleden deals gesloten. Deze kranten stonden al in de Nederlandse en Duitse kiosk.
Moesten Blendlebazen Marten Blankesteijn en Klöpping in Nederland nog eindeloos met hun idee leuren, in de VS waren de uitgevers vanaf het begin heel positief, zegt Klöpping, die het afgelopen jaar tien keer op en neer vloog naar de VS. “Het scheelt natuurlijk dat ik de Amerikanen gebruikscijfers kon tonen, en kon laten zien hoe mooi Blendle is. Bij de Nederlandse uitgevers kon dat nog niet.”
Afgezien daarvan was de timing in de VS veel beter, zegt Klöpping. “Dit is precies het moment waarop alle Amerikaanse uitgevers van business model veranderen. Ze zien in dat ze het met advertentie-inkomsten niet meer redden. Het is verbazingwekkend: zelfs de allergrootste organisaties die traditioneel alleen maar gratis artikelen weggeven om zoveel mogelijk traffic binnen te halen, zélfs zij onderzoeken nieuwe betaalmodellen. Dus willen ze wel met ons praten.”
Niet dat het makkelijk was. “Je komt uit Nederland, in de VS ben je natuurlijk niemand”, zegt Klöpping. Het kostte hem vooral veel tijd om de juiste mensen te spreken. “Soms zat ik maandenlang met managers te hannesen, terwijl de ceo vervolgens in een paar minuten besliste. Soms deed ik veel moeite om bij die ceo te komen, maar had hij er helemaal geen mening over.”
Juridisch was het ook ‘nogal een gedoe’. “Amerikanen zitten veel meer bovenop de contracten dan Nederlanders. Sommigen maken er echt een bloedbad van.” Veel Amerikaanse tijdschriftuitgevers brengen bijvoorbeeld ook bladen uit in het buitenland. De originele artikelen worden in de VS geschreven, maar ze komen ook in buitenlandse bladen terecht. “Dat betekent dat wij moeten voorkomen dat de inwoners van het land waar die titel ook wordt uitgegeven, toegang krijgen tot het Amerikaanse originele artikel. We de toegang tot zo’n artikel dus blokkeren voor gebruikers uit die landen.” Sommige Amerikaanse tijdschriften leveren Blendle daarom een zogenoemde ‘rechtenmatrix’ bij ieder artikel, waarin precies staat wat wel en niet mag.
Klöpping grinnikt. “In het begin dacht ik: hoe moeilijk kan het zijn? Gewoon, artikelen per stuk verkopen. Maar als je nu door ons kantoor loopt en bij iedere werknemer vraagt: wat doe jij nou? Dan pas ga je beseffen hoe groot de operatie eigenlijk is.”
Reacties