Startups: ThePostOnline

Terug langs AF: Kaalslag bij The Post Online

ThePostOnline doet een stap terug. Hoofdredacteur Bert Brussen kan per 1 juli z’n vaste ploeg freelancers geen vergoeding meer betalen, omdat de inkomsten tegenvallen en investeerder Vereniging Veronica de geldkraan een slag dichtdraait. Volgens uitgever Jan-Jaap Heij is deze ingreep onvermijdelijk om ook in de toekomst gezond te blijven. zie ook het interview met Heij Alleen adjunct Bas Paternotte blijft aan de site verbonden. Brussen reageert via de mail op vragen. “Als je weinig kosten maakt, maak je sneller winst.”

 

Eind vorig jaar vierde je de mijlpaal van een miljoen unieke bezoekers, nu kom je met deze enorme ingreep. Wat is er in de tussentijd veranderd?

“Niets, behalve dan dat het aantal bezoekers niet per se iets zegt over de omzet. Dus laat staan de winst. Met veel bezoekers heb je een merk, weten mensen wie je bent en kun je advertenties per pageview verbranden, maar dat betekent niet dat alle adverteerders dus heel veel geld aan je spenderen. De online advertentiemarkt is niet bepaald een groeimarkt met enorme tarieven. Ik druk mij mild uit. Facebook en Google kapen ook steeds meer weg, en tarieven van tien jaar geleden zijn nu nog maar een fractie daarvan.

“Plus: we leefden op grote voet, op de pof, dat is een risico wat je moet nemen in de hoop op betere tijden. Komen die niet dan moet je weer terug langs AF.”

Wanneer werd duidelijk dat er iets moest gebeuren? Waren er nog andere opties dan deze drastische keuze?

“Vrij recent. Het ging vrij snel, het was een resultaat naar aanleiding van de omzet in het tweede kwartaal. Zelf vond ik deze keuze het mooiste en het meest voor de hand liggen: dit geeft me nieuwe energie en nog meer motivatie. Bovendien: als je weinig kosten maakt, maak je sneller winst.”

Hoe hebben je vaste freelancers het nieuws opgepakt?

“Heel goed. Hartverwarmend goed zelfs. Ze wisten natuurlijk dat zo’n risico erin zat, maar ze blijven hoe dan ook betrokken. Ze geloven er gewoon in, vinden het een mooi medium, en ze weten dat ik ze als eerste weer terughaal als ik daar geld voor heb. Ze vonden het vooral erg voor TPO, voor online journalistiek, dus dat zegt ook wel iets over wat voor goede mensen het zijn.” Gyurka Jansen, webadmin van ThePostOnline schrijft over de bezuinigingen op zijn blog: Allereerst: ik blijf nog wel betrokken bij de site. Verder roept het een hoop emoties op, bij mij en alle andere betrokkenen.”

Blijft de redactie in het West-Indisch Huis?

“Voorlopig wel, maar Bas Paternotte werkt meestal thuis, dus het is wel erg veel ruimte in mijn eentje. Maar goed, die redactieruimte is er nou eenmaal. Het is ook niet zo’n duur kantoor hoor, qua kosten drukt het niet bepaald op de begroting.”

Zwarte cijfers

Is dit een signaal dat Vereniging Veronica niet meer gelooft dat een investering in ThePostOnline nog gaat renderen?

“Dat moet je aan Vereniging Veronica vragen maar zoals ik het begrijp vinden ze nu dat ze er wel even voldoende in hebben geïnvesteerd. Dat doen ze ook wel al een paar jaar. Ik heb niet het idee dat ze er helemaal niet in geloven, want dan hadden ze mij er ook wel uitgegooid. Ze willen het kennelijk wat rustiger aan doen: van te veel investering naar minder investering: basisniveau, zodat er eerst weer zwarte cijfers komen.”

Geeft deze stap nog aanleiding om na te denken over de positie en keuzes van ThePostOnline ten opzichte van andere media?

“Nee, net als alle andere media is het geen vetpot en spuit de winst er niet uit. En net als alle andere media moeten de budgetten kleiner in plaats van groter. Qua keuzes weet ik het niet, ik heb niet het idee dat het aan de bezoekcijfers ligt of aan de populariteit. Wellicht moeten er andere keuzes worden gemaakt qua sales en advertentiebeleid, maar daar ga ik niet over.”

Je werkt al veel, nu gaat iedereen eruit. Als ik het van een afstand bekijk, zie ik de chef en souschef van brasserie TPO, zonder keukenbrigade en bediening. Hoe gaan jullie het aanpakken?

“Ach, als je chef bent van een kleinere keuken met minder klanten heb je het ook natuurlijk evengoed minder druk. Bovendien blijft de bediening voor een gedeelte vrijwillig en is de keukenbrigade er nog altijd, maar nu zonder blender en zonder magnetron. Dat maakt het een minder snelle keuken, maar nog altijd een keuken. Zoals Bas Paternotte ook al meteen zei: ‘Nu worden we nog groter en nog succesvoller.'”

Ga je op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen?

“Jazeker! Naast extra inzet voor de zoektocht naar adverteerders en sponsoren, wil ik gaan crowdfunden. We hebben een mooie fanbase, en veel auteurs met klinkende namen waarvan ik denk dat mensen daar wel aan willen bijdragen. En het gaat ook niet om hele grote bedragen, dus ik denk dat daar wel wat mee te doen is. Een paar honderd euro is alweer een paar dagen mensen kunnen inhuren, dat idee.”

Levensvatbaarheid

Hoe is het om als redactie onderwerp in andere media te zijn? Je wond je erg op over een bericht in de Volkskrant In een nieuwsbericht ‘Nieuwssite The Post Online ontslaat redactie‘ wordt ingegaan op de werksfeer op de redactie. Tot ongenoegen van Brussen, die verhaal haalt bij de redacteur en een deel van de mailwisseling op Twitter plaatst. Korte tijd later wijdt Brussen er een column aan. Ook vaste freelancer Gyurka Jansen komt er op zijn blog op terug..

“Onderwerp zijn is niet zo’n probleem. Een poging tot karaktermoord wel, door een linkse hipster met een hoedje op en een bachelor sociologie van de UvA in de “kwaliteitskrant” Volkskrant, die mij persoonlijk belastert zonder wederhoor te plegen of zonder dat het een functie heeft. En daar vervolgens als reactie op geeft dat ik niets mag ontkennen, omdat hij wel even voor mij bepaalt dat ik moet vinden dat hij gelijk heeft. Dat vind ik dan weer iets om me over op te winden.

“Word dan lekker zelf columnist ofzo, maar kap met die rancuneuze nepjournalistiek. Die overigens al jaar en dag het domein is van de achterpagina van de Volkskrant. Gefrustreerde zure mislukte schrijvers en gesjeesde journalisten die dan BN’ers kapot gaan schrijven en over Telegraaf-reaguurders kotsen. Rot toch op met dat achterhaalde 1973-Vpro-wereldbeeld.

“Dat blijf ik vinden, en misschien is dat wel een belangrijke drijfveer van ThePostOnline: iets neerzetten zonder de hypocriete arrogante zelfingenomenheid van die moralistische ivoren toren bewoners. Het is in elk geval iets waarom mensen niet de Volkskrant willen lezen maar wel ThePostOnline.”

Alle journalistieke start-ups overleven op dit moment grotendeels met subsidies, investeringsgeld of inzet van vrijwilligers. Zegt dat ook iets over de commerciële levensvatbaarheid van online journalistiek in het Nederlandse taalgebied?

“Het zegt iets over de levensvatbaarheid van journalistiek: die is altijd moeilijk en zal dat altijd blijven. Al helemaal commercieel. Er zullen altijd veel meer bezoekers zijn voor een pornosite of een entertainmentsite dan voor een nieuws- en opiniesite. Ik denk ook niet dat zoiets ooit een grote winstpakker zal worden, het is al heel wat als je jezelf kunt bedruipen of zwarte cijfers kunt schrijven. Maar goed, voor de winst doe ik het natuurlijk niet.”


— of — Reageer

Reacties