Startups: ThePostOnline

Uitgever Heij over bezuiniging: “TPO is goed toegerust voor het gevecht”

ThePostOnline schrapt per 1 juli stevig in uitgaven en freelancersbestand om sneller winst te kunnen maken. Lees over deze beslissing ook het interview met hoofdredacteur Bert Brussen op Nieuwe Journalistiek: Terug langs AF. In deze nieuwe, afgeslankte vorm moet de site zich bewijzen, vertelt uitgever Jan-Jaap Heij. Ondertussen wordt er gewerkt aan nieuwe inkomstenbronnen, in de wetenschap dat er nergens een pot met goud staat te wachten. “De tijd van makkelijk geld verdienen is al tien jaar voorbij. Dat gaat nooit meer veranderen.”

Was dit een onverwachte tegenvaller?

“Ik werk nu 25 jaar in de media en de belangrijkste les van die 25 jaar, behalve ‘steeds meer mensen lezen digitaal’ is: tegenvallers – en overigens ook meevallers – zijn part of the job description, en daarmee per definitie nooit onverwacht.”

Eind vorig jaar vertelde je over extra investeringen van enkele tienduizenden euro’s en dat ThePostOnline een á twee jaar tijd had om rendement te gaan leveren. Heij vertelde over die plannen in het achtergrondverhaal op Nieuwe Journalitiek over de ontstaansgeschiedenis van ThePostOnline en de fusie met DeNieuwePers: Bottom-up, geboren uit ergernis. Waarom is nu besloten tot een ingreep in de uitgaven?

“Vrij naar de vigerende directeur van FC Twente: soms is het tijd voor de polsstok, soms voor de broekriem. De in juni bij voetbalclub FC Twente aangetreden technisch manager, Ted van Leeuwen, zei op de website van FC Twente over de financiële situatie van zijn club: “Aangezien de polsstok vervangen is door de broekriem zullen we inventief moeten zijn.” Er waren een aantal redenen voor een bijstelling, het uiteindelijke resultaat is dat we in afgeslankte vorm op een financieel meer solide basis verder kunnen.”

In een reactie op de bezuinigingen zei je dat ze nodig zijn om ook in de toekomst gezond te blijven. Zie het nieuwsbericht op Villamedia: Bezuinigingsronde bij ThePostOnline. Tegelijkertijd lijkt het drastisch schrappen van mankracht op het eerste gezicht geen recept voor toekomstig succes. Is dit de vorm waarin ThePostOnline zich moet gaan bewijzen?

“Ja. TPO heeft zich afgelopen jaar bewezen als medium met duidelijke toegevoegde waarde in het nieuws- en opiniesegment, en dat is op lange termijn het enige dat het succes van een medium bepaalt: voeg je iets toe aan het bestaande, en voeg je iets toe waar lezers behoefte aan hebben? Dat doen we, ik zie niet waarom dat niet zo gaat blijven. Al was het maar vanwege de zeer betrokken (en nogal hartverwarmende) reacties van de betrokkenen, kort samengevat: ‘Nou, dat is dus vrij kut, we gaan gewoon door.’”

Jan-Jaap Heij, uitgever van ThePostOnline: "De tijd van makkelijk geld verdienen is al tien jaar voorbij." Foto: Frank Groeliken.
Jan-Jaap Heij, uitgever van ThePostOnline: “De tijd van makkelijk geld verdienen is al tien jaar voorbij.” Foto: Frank Groeliken.

Je wilde naast banners nieuwe exploitatievormen zoals ‘bedrijfsblogs’ Deze ‘bedrijfsblogs’ zijn op de website van ThePostOnline te vinden onder TPOTalk. De bijdragen op TPOTalk zijn afkomstig van sponsors van TPO: “Partners van The Post Online bepalen in TPO Talk zelf de thema’s en inhoud van hun bijdragen.” invoeren bij ThePostOnline. Hoe is de ervaring daarmee het voorbije halfjaar?

“Prima, daar zit groei in, als die groei explosief was geweest was de bovenstaande discussie over bijstellingen eenvoudiger geweest maar dat wil niet zeggen dat de groei er niet is. Bedrijfsblogs doen we behalve zelf inmiddels ook in een netwerk met Vrij Nederland en Emerce als publicatie partners, waarbij ANP Zakelijk productie en sales voor z’n rekening neemt. De eerste resultaten – de samenwerking is sinds twee maanden operationeel – zijn voorzichtig vrolijk stemmend.”

Heb je nog plannen om via andere wegen inkomsten te aan te boren?

“Ja. Maar daarbij zal altijd centraal staan: TPO is een open opinieplatform dat voorbij het eigen gelijk gaat, en de belangrijkste bestaande en nieuwe omzet zal daar bij aansluiten. In het uitgeven van gratis online media in het tijdperk waarin na Google ook Facebook een enorme opmars maakt in advertising, zijn er eigenlijk maar drie keuzes: of je maakt online video c.q. televisie, waar een club als Vice z’n hoop op heeft gevestigd, je publiceert opiniërende sponsored content – een model dat goed bij ons past – of je zoekt een niche waar de tech-giganten niet kunnen komen. Zie wat Van Thillo laatst heeft gezegd over het belang van huis-aan-huisbladen. In een interview met MarketingTribune zei van Thillo: “‘Huis-aan-huis bladen hebben een sterke relatie met hun lezers. Ik weet dat sommige adverteerders niet meer in huis-aan-huis bladen geloven maar dat is mijns inziens onterecht. Huis-aan-huisbladen genereren hoge respons en conversie. Wij gaan websites ontwikkelen die van de wereld tot aan de voordeur komen. Ik geloof heel sterk in een one-stop-shop voor lezers. Met tal van mogeijkheden voor adverteerders want op lokaal niveau zijn advertenties nieuws voor lezers. Dit is ook een gebied waar we de concurrentie met Google en Facebook goed aankunnen.” Binnen die drie opties is er leven, daarbuiten is het bestaan zeer guur – en binnen die drie opties is het ook stevig aanpoten.”

In hoeverre zijn de bezuinigingen van invloed op het reilen en zeilen van TPO Magazine?

“Niet.”

Hard werken, kleine redactie, lage kosten en smalle marges. Heeft de ThePostOnline tijdelijk een dip of laat ze de moderne wetmatigheden zien van journalistiek zonder abonnees en subsidie?

“Geen van beide, of allebei. Niets in media gaat ooit nog makkelijk zijn, de tijd van makkelijk geld verdienen is al tien jaar voorbij. Dat gaat nooit meer veranderen, zoals het in de muziek en de film ook niet meer gaat veranderen. De digitale wereld is een harde, met onbeperkte concurrentie, zowel kwantitatief als kwalitatief. Volgens Heij geeft een recent artikel in The Washington Post goed aan hoe de online markt voor nieuws werkt: The news about new digital-news sites? It’s tough going. TPO is goed toegerust voor het gevecht.”

Lees ook op Nieuwe Journalistiek het interview met Bert Brussen over de bezuinigingen bij ThePostOnline: Terug langs AF


— of — Reageer

Reacties